TRÄNING

Nästan hela schnauzern liv har jag försökt hålla igång fysträningen. Inte det första året så mycket, men sedan. Vi började med rapporten ganska tidigt och då fick jag upp ögonen för fördelarna med fys-träning och ha god kondition på hunden. Insåg vikten av att ge hunden de bästa förutsättningarna, om jag skulle begära att hon skulle gå som en pil i skogen. Såg på rapporttävlingarna, hundar med mycket gåvilja, men dåligt tränade fysiskt. Det var så man trodde de skulle få hjärtinfarkt på kuppen. Bestämde mig för att så ville jag inte ha det. Dessutom har jag en ganska lat och arbetsskygg hund, som gärna inte kämpar lite extra och därför har jag varit tvungen att ha henne i bra fysisk kondition, så att inte orken skulle ta slut. Det gjorde den heller inte, inte före hjärnan i alla fall. P1050957

När Fleur var yngre cyklade jag en hel del med henne, både trav, galopp och intervaller. Har joggat mycket och schnauzern har alltid varit med. Med joggningen skaffar hon sig fina muskler, ffa på ryggen. Misstänker att det beror på att hon oftast galopperar då. Har i perioder simmat henne regelbundet. Det har blivit mycket intervallträningar och backträning med intervaller. Ffa under rapportåren. P1060060

Det blev mest konditionsträning de första åren. På senare år har det blivit mer styrketräning med en del DW-träning, viktmanschetter och klövjeväska. Simmar fortfarande. Bara sommartid och då så mycket det bara går. Har, som tur är, inte en hund som får vattensvans. Lite mindre konditionsträning nu för tiden, mest för att Fleur inte orkar så mycket längre. Försöker köra lite intervaller och joggning, men cyklar inte. Upp till och med 10 års ålder gick det att köra drag med lite motivationshöjare framför, men nu går det inte att lura schnauzern till det längre. Som 3-4-årig var hon dock grym. Galopperade mer än 1 timme framför skidorna, utan att verka bli trött. Initialt körde vi bara drag på skidor. Jag stod och schnauzern drog. De sista åren även med cykel. P1010349

Om jag kunnat mer, hade jag lagt upp träningen annorlunda under åren. Skulle då försökt få till en bättre balans mellan styrka och konditionsträning än vad det blev. Skulle försökt vara mer strukturerad och organiserad, (se nedan) särskilt under de aktiva tävlingsåren.

Satsar fortfarande ganska mycket tid på fys-träningen. Tycker det är viktigt att hålla hunden i god form och kondition. Är nästan allergisk mot tjocka hundar, som det tyvärr finns alldeles för många av. Varierar träningen mellan DW, joggning, simning, viktmanschetter, klövje, budföringar och backträning. Självklart går vi också massor med promenader. P1020839

Fleur har fått behålla en fin form på ålderns höst, även om hon tappat av mycket av sina muskler (närmare bestämt ca 1,5-2 kg, vilket kanske inte låter mycket, men Fleur är inte så stor).

Har stretchat henne under hela hennes liv (vilket är omtvistat, jag vet). Särskilt efter de tyngre träningspass och masserat lite nu och då. Det har blivit ganska sporadiskt med massagen, mest för att Fleur inte gillar det något vidare. Har även varit mycket noga med upp- och nedvärmning. Alltid, alltid, även i början när vi körde rapport. Har fått utstå en del missnöje från träningskamrater, som tyckt det tagit tid, men tror vi vunnit på det i längden.P1020050

För något år sedan införskaffade jag en vibb-maskin, som Fleur får behandling på någon gång per vecka. Vet inte om den gör nytta, men hoppas att hon tycker det är skönt och avslappnande för kroppen.

Tips fys-träning för hunden:

Viktigast av allt är grundträningen. För oss är det promenader många och långa, både off-road och i motionsspår.

Sedan behöver man både styrke- och distansträning. Distansträningen kan delas upp i låg- och högintensivt. T ex cykla, simma, använda löpband, water-treadmillträning, springa, åka skidor. Lågintensiva pass håller man ett lägre tempo under en längre tid. Högintensiva pass håller man ett högre tempo under kortare tid.

Högintensiv träning förbättrar återhämtning, den aeroba kapaciteten och arbetsekonomin. Man förbättrar också kroppens förmåga att arbeta under hög intensitet under längre tid.

I grund- och även i den lågintensiva distansträningen stärker man skelett, leder, ligament och muskler. Slarvar man här, ökar risken för skador. Det är här man tränar hunden till att få en stark, uthållig och hållbar kropp.

För att träna upp en hund har jag hämtat inspiration från träning av hästar (även om en häst inte är en hund och fungerar lite annorlunda, t ex svettas hästar annorlunda) och draghundar.

Man kan dela in träning i 3 faser. I första fasen tränar man upp styrkan i kroppen. Styrka behövs för att hunden ska orka både i kraft och kondition. Styrkan går att träna upp på olika sätt t ex DW-träning, klövjeväska, viktmanschetter, skritträning Vi tränar styrka ffa genom DW-träning, sedan kompletterar vi med klövjeväska, benmanschetter och skritträning.

Börjar styrketräningen med ca 5 % av hundens kroppsvikt. Försöker antingen köra på tid eller på sträcka. Initialt har jag i träningen för Fleur kört intervaller, ffa nu på äldre dagar. Då blir det ännu lite lättare i början. Vill helst komma upp och kunna gå 3-5 km med en vikt, utan att hunden blir för trött, innan jag höjer. Brukar försöka få till min 2 helst 3 pass per vecka i starten. Det är viktig med vila, helst 48 timmar, mellan passen. Vid höjning ökar jag med ca 5% av kroppsvikten åt gången. Går sällan/aldrig över totalt 30% av kroppsvikten, utom vid tunga intervallträning under korta sträckor. I början håller jag koll på att träningen inte blir för tung genom att mäta pulsen.

P1070251

Vilopulsen bestämmer jag till den puls hunden har efter uppvärmning och innan styrkearbetet. Sedan tar jag pulsen igen efter arbetet och sedan innan nästa arbetsintervall. Pulsen ska, innan man kör nästa styrkepass, vara nere på vilopuls igen. Vid varje styrkestegring kontrolleras pulsen igen, för att se om man behöver öka vilotiden. Om man är osäker på om hunden mår helt bra, kan man med pulsen få en indikation på om allt står rätt till eller ej. T ex när Fleur hade anaplasma var hennes puls nere på 30-35 slag/min. Annars brukar dock infektion höja pulsen, eftersom det innebär en ökad belastning på kroppen och hjärtat. Då är det läge för vila!P1060084

När styrkan är uppbyggd börjar konditions/intervallträningen (fas 2). Den körs både låg- och högintensivt. Lågintensiv träning är längre sträckor i lägre fart och högintensiv är mer explosiv i hög fart. Ex på lågintensiv träning kan vara längre simpass, barmarksdrag med cykel eller cani-cross, drag med skidor/släde. Högintensiv träning kan vara samma som ovan, fast fortare och kortare sträckor samt budföringar och hoppintervaller.

För tävlinghundar kommer man sedan in i den sista fasen – tävlingssäsongen. Då sker mest underhåll av åstadkommen träning och fokus ligger på tävlingar. Fleur har varit en hund som vilar sig i form.

Efter tävlingssäsong går man ofta in i en vilofas. Den är tämligen kort, 1-4 v. Kan vara bra att köra lite nerträning, innan man vilar helt någon vecka eller 2. Nu kan man också passa på att rehaba om det behövs och sedan drar styrketräningen igång igen.

Om man inte tävlar kan det ändå vara bra att ha någon viloperiod under året. Den behöver inte vara så lång, men några veckor i alla fall. Självklart fortsätter man då med grundträningen dvs promenader.

Man måste naturligtvis variera längden på styrketräningen och konditionsträningen efter vilket mål man har för sin träning. Det ser olika ut om man har en draghund, brukshund, lydnadshund, agilityhund, sällskapshund osv.IMAG0254

Annan träning, som också är viktig, är balans- och koordinationsträning. T ex off-roadpromenader, cavaletti, pilatesbollsövningar, balansgång, balansera på saker, krypa under och igen, dogparkour osv.

Viktigt att komma ihåg är att man måste anpassa sin träning efter sin hund och efter vad man vill uppnå.

Variation är bra. Träna stryka, träna distans, träna kondition. Skifta mellan simträning, cykling, DW, viktmanschetter, löpband, klövjeväska, skritträning, joggning, canicross (skidor, släde, cykel, kickbike, vad man nu har tillgång till).

Glöm inte uppvärmning innan och nedvarvning efter träningen. Glöm inte heller att ge tid för återhämtning och återuppbyggnad d v s vila.